Pitsa onkin terveellistä

Jos rakastat pitsoja, meillä on sinulle hyviä uutisia! Pitsalla onkin suotuisia terveysvaikutuksia.

Hyvä, paha juusto

Korkeasta rasvapitoisuudestaan huolimatta juustojen on todettu ehkäisevän muun muassa kakkostyypin diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpäsairauksia. Joidenkin tutkimuksien mukaan juuston syöminen ei nostakaan veren kolesteroliarvoja tai kehon rasvaprosenttia. Juusto sisältää erityisen paljon kalsiumia, joka on yhteydessä luuston ja hampaiden terveyteen. Juuston on todettu suojaavan hampaita reikiintymiseltä tehokkaammin kuin maito tai maustamaton jogurtti. Muista, että juusto sisältää kuitenkin runsaasti suolaa, jonka määrää ruokavaliossa on syytä tarkkailla.

Pitsa sisältää monia huipputerveellisiä aineksia

Pitsan terveellisyys riippuu paljolti siitä, mistä sen pohja on tehty ja millaisia täytteitä se sisältää. Jokaiseen kunnon pitsaan kuuluu kuitenkin tomaattipyree, valkosipuli ja oregano, jotka ovat erittäin terveellisiä.

Tomaattien sisältämä lykopeeni taistelee muun muassa syöpää vastaan. Lykopeeni on rasvaliukoinen aine, joten mikäpä sen parempaa kuin juustopitsa tehostamaan tämän terveysaineen imeytymistä. Tomaateilla paljon herkuttelevat ihmiset kärsivät 46 prosenttia epätodennäköisemmin masennusoireista ja tomaatti voi myös auttaa laihduttamaan. Voisiko pitsa olla siis myös osa laihduttajan ruokavaliota? Tässä ratkaisee tietenkin olennaisesti syödyn pitsan määrä.

Tuplavalkosipulilla ja oreganolla

Valkosipuli on tehokas luonnon oma antibiootti, jota on perinteisesti käytetty estämään flunssaa ja lyhentämään sen kestoa. Valkosipuli myös suojaa sydäntä laskemalla kolesterolia, alentamalla verenpainetta ja suojaamalla verisuonia kovettumilta. Sen on todettu ehkäisevän lukuisia eri syöpiä, kuten keuhko-, aivo- ja eturauhassyöpiä. Tilaa siis seuraava pitsasi tupla- ellei jopa triplavalkosipulilla!

Oreganoa ripotellaan pitsan päälle erityisesti makua antamaan, mutta seuraavan kerran pidä mielessä myös sen lukuisat terveysominaisuudet. Oregano sisältää runsaasti flavonoideja, tymolia ja karvakrolia, jotka tappavat bakteereita ja muita pieneliöitä, ja laukaisevat lihassupistuksia. Eteeristä oreganoöljyä käytetään erilaisten virtsatie-, suolisto- ja keuhkotulehdusten hoidossa ja se vaikuttaa myös virkistävästi, yleiskuntoa kohottavasti.

Mitä pohjaksi ja täytteeksi?

Pitsapohjan voi valkoisten vehnäjauhojen sijaan valmistaa kokojyvästä, tai miltäpä maistuisi rukiinen pitsa? Täysjyväviljasta valmistettu pohja on terveellisempää kuin perinteinen vaaleasta viljasta tehty pohja, sillä se sisältää enemmän kuituja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Täyteläisempää pohjaa ei myöskään tule ahmittua liikaa, sillä sitä on hitaampi syödä.

Valitsetko lihamestarin pitsan vaiko täytteeksi meren antimet? Jos pitsan päälle latoo pepperonia, kebabia ja triplasti juustoa, sisältää se tietysti runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, suolaa ja energiaa. Jos tarkkailet energiansaantiasi ja haluat syödä kevyemmin, valitse ohut pohja ja täytteeksi kasviksia, kanaa, tonnikalaa tai katkarapuja sekä maltillisesti juustoa. Pienemmästäkin määrästä saat juuston terveyshyödyt ja maittavan maun, mutta vältät liialliset kalorit.

Tykkäätkö tulisesta pitsasta? Jos et, nyt on hyvä syy harjoittaa makunystyröitäsi. Nimittäin tulisen ruoan syöminen saattaa pidentää elinikää useiden tutkimusten mukaan. Tulista ruokaa 6–7 päivänä viikossa nauttivilla on 14 prosenttia pienempi riski kuolla ennenaikaisesti kuin harvemmin tulista ruokaa syövillä. Erityisesti syöpien ja hengityselinsairauksien määrä on vähäisempää tulisen ruuan ystävillä. Pitsassa suositut jalapenot ovat myös täynnä välttämättömiä ravintoaineita, kuten C-vitamiinia ja kollageenia, jotka edistävät ihon, luuston, limakalvojen ja verisuonien hyvinvointia. Mikäli pitsan tulisuus ei haittaa sinua, lisää tämäkin terveellinen ainesosa täytelistalle.

Kotona tehty on terveellisempää

Pakastepitsat kuten muutkin valmisruuat voivat joskus olla välttämätön tuki kiireisen kotikokin arjessa. Kannattaa kuitenkin tutustua pakkauksen ainesosaluetteloon huolellisesti, ja muistaa, että ravintoarvot eri valmistajien välillä vaihtelevat huimasti.

Kun teet pitsan kotona, voit alusta loppuun saakka vaikuttaa siihen, kuinka terveellinen kotiherkustasi tulee. Tee pohja täysjyväjauhoista ja valitse vähäsuolainen tomaattikastike ja juusto. Terveellisiä kasvistäytteitä pitsan päälle ovat muun muassa paprika, artisokka, herkkusienet, ananas, tomaatti ja jalapeno. Älä unohda huipputerveellisiksi todettuja valkosipulia ja oreganoa!