Suomalaisten lempipitsat

Kuten arvata saattaa ovat myös pitsat vuosikymmenten vieriessä muuttuneet tavalla, että niissä on edustettuina täytteitä, jotka maistuvat suomalaisille erittäin hyvin. Italialaiset ovat tunnetusti hyvin tarkkoja, mitä pitsaan saa laittaa ja mitä ei, ja monet italialaiset ihmettelevät suomalaisten makutottumuksia. Makuasioista on toki turha kiistellä, mutta on muutamia asioita, joista suomalaisten suosimat pitsat ovat kuuluisia.

Suomen ensimmäinen pizzeria

Suomen ensimmäisen pizzerian Lappeenrantaan avannut Don Giovanni oli ihmeissään, kuinka suomalaiset kaipasivat valkosipulia pitsaansa. Vanhoissa haastatteluissa mies päivitteli sitä, kuinka asiakkaat saattoivat suorastaan kauhoa valkosipulia pitsan päälle. Italialaisiin pitsoihin ei siis tavallisesti lisätä valkosipulia juuri ollenkaan. Makumieltymyksien lisäksi syy tähän voi löytyä siitä, että valkosipuli kestää huonosti lämpöä. Toisaalta valkosipulia lisätään usein vasta sen jälkeen, kun pitsa on jo tullut uunista. Toinen suomalaisten lempitäyte on ananas, jonka käyttö ei myöskään kuulu perinteisesti italialaisiin pitsoihin. Ananaksen käyttö pitsassa on mitä ilmeisimmin alkanut Yhdysvalloissa, josta se on levinnyt myöhemmin myös Suomeen. Vaikka ananas sopisikin pitsan päälle, ei sitä kuitenkaan kannata koskaan sotkea homejuuston kanssa, sillä nämä kaksi makua rikkovat makujen sinfonian täysin.

Suomalaisten lempipitsat

Jo vuosien ajan Suomessa on tehty erilaisia tutkimuksia siitä, mitkä mahtavat olla suomalaisten lempipitsoja. Suosittu Pizza-Online -palvelu antaa kohtalaisen tarkkoja tilastojasiitä, millaisia pitsoja Suomessa syödään, sillä heidän kautta myydään paikkakunnasta riippuen jopa yli sadan pitsapaikan kautta tuhansittain erilaisia pitsoja. Ehdottomasti Suomen suosituin pitsa on fantasia, johon saa valita itse mieleisensä täytteet. Varsinaiset suosituimmat täytteet ovat ananas, kinkku, salami ja katkarapu. Täytemieltymykset vaihtelevat hieman paikkakunnittain, sillä ananaksella ollaan erityisen persoja Helsingissä, Oulussa ja Lahdessa. Vastoin italialaista oikeaoppineisuutta, ananas – homejuusto yhdistelmä näyttäisi olevan erityisen suosittu ympäri Suomen. Turkulaiset taas pitävät hieman mausteisimmista lätyistä, jossa jalopenoa sisältäviä pitsoja tilataan erityisen paljon.

On myös merkittävä muistaa, että aidot italialaiset pizzeriat ovat näissä tutkimuksissa hyvin pienenä vähemmistönä, sillä nykyään valtaosa pizzerioista on todellisuudessa Euroopan ulkopuolelta kotoisin olevien yrittäjien pyörittämiä, joiden pitsat ovat saaneet enemmän vaikutteita turkkilaisista lahmacun -piirakoista, kuin aidon italialaisen kulttuurin tuottamista pitsoista. Onneksi nykyään aitoa napolilaista ja roomalaista pitsaa on saatavilla yhä enemmän, ja myös pienemmistäkin kaupungeista.

Suomalaisten suhde pizzaan

Puhuttaessa pitsoista yleisemmin on myös muistettava, että suomalaiset kuluttavat miljoonia kappaleita valmis- ja pakastepitsoja joka vuosi. Näistä erityisen legendaarisia lienevät Saarioisten pitsat, jotka tunnetaan myös ”roiskeläppinä”. Einespitsojen huippuvuodet sijoittuivat 1980- ja 1990-luvuille, mutta niiden huippuvuodet ovat kaikesta huolimatta takanapäin, eikä niiden myynnissä ole nähtävissä enää nousukasvua. Tästä huolimatta varsinaista haastajaa 200 gramman mikropitsoille ei ole syntynyt, joten ne ovat edelleen Saarioisille tärkeä myyntiartikkeli. Näistä pitsoista kaikkein myydyin on jauhelihapitsa, jonka suosio on uskomaton. Se on Saarioisten kolmanneksi myydyin tuote ja se myy määrällisesti tuplasti enemmän, kuin kinkkupitsa, joka toiseksi suosituin einespitsa.

Mikropitsojen mausta voi olla montaa eri mieltä, mutta hintansa puolesta ne ovat lyömättömiä, joka osittain selittääkin niiden vankkumattoman suosion. Ne ovat hyviä välipaloja, ja niitä syövät etenkin nuoret ja opiskelijat, joiden talous on usein tiukalla. Miltei jokaisella suomalaisella on jonkinlainen mielipide mikropitsoista, ja harva suomalainen ei ole niitä koskaan maistanut. Jokaisella liittyy niihin varmasti erilaisia muistoja ja niitä voidaan pitää eräänlaisena kulttituotteena, sillä ne ovat ilmiönä olemassa vain ja ainoastaan Suomessa.

Viime vuosina Suomessa on herätty yhä enenevissä määrin siihen, kuinka suurta merkitystä ravinto näyttelee, kun ajatellaan terveellisiä elämäntapoja. Monien pitsapaikkojen tuotteet ovat varsinaisia kaloripommeja, ja joiden ravintoarvot ovat äärimmäisen heikot. Tulevaisuus näyttääkin, siirtyvätkö vähitellen suomalaisten makumieltymykset kohti terveempiä vaihtoehtoja.